Als je je, net als ik, graag bezig houdt met persoonlijke ontwikkeling, ben je misschien ook in aanraking gekomen met de “Wet van Aantrekkingskracht”. Het klinkt zo simpel: je onderzoekt je grootste verlangens, je zet de intentie om ze te verwezenlijken, je zorgt voor een positieve mindset en het komt op je pad. Heel hoopgevend toch? En heel passend bij de doelgerichte samenleving waarin we leven. Je kunt alles bereiken, als je er maar voor gaat! In de praktijk valt het mij wel eens tegen… En ik weet inmiddels waarom!

“De Wet van Aantrekking is maar een klein deel van het hele verhaal.” – Tosha Silver.

 

Begin 2020 koop ik een happinez magazine. Mijn oog valt op een artikel over manifesteren en dan vooral op de uitspraken van Tosha Silver, een Amerikaanse spiritueel auteur en lerares. Ze beschrijft dat ze wel eens mensen treft die bang zijn om pijn te voelen, “uit de angst dat ze daardoor nog meer verlies aantrekken”. Haar antwoord: “als je geen rekening houdt met de noodzaak om ook gevoelens serieus te nemen, kom je gigantisch in de knoop.”

Bingo! De grote misvatting die wat mij betreft gekoppeld is aan de Wet van Aantrekkingskracht: verdriet, boosheid of andere pijnlijke emoties drijven je weg van je doelen. Een halve waarheid. Natuurlijk is het zo dat een continue focus op pijn en tragedie je aandacht wegneemt bij het fijne en mooie wat het leven ook te bieden heeft. De kunst is het je emoties, en dus ook de intens lastige, de ruimte te geven die ze nodig hebben. In het Engels staat emotion voor “energy in motion”. Emoties willen van nature bewegen. Geef je ze deze bewegingsruimte, dan komen en gaan ze weer, als vanzelf. Probeer je ze te onderdrukken, verdwijnen ze misschien even op de achtergrond, maar komen ze onherroepelijk weer terug. Meestal nog sterker ook. Ga je ze analyseren of blijf je ze op een andere manier voeden, laat je ze per ongeluk ook groter worden. Tot op het punt dat ze zo intens pijnlijk zijn, dat ze al je energie vragen en je in een staat van vernauwd denken komt. Ruimte voor nieuwe ideeën en plannen is er dan niet of nauwelijks meer. Zonde, want juist die ruimte heb je nodig om ook je grootste verlangens te kunnen waarmaken.

Durf je gehoor te geven aan je gevoel?

Als je ontzettend boos bent, kan het heerlijk zijn om die boosheid te uiten. Een keer flink schreeuwen, je frustratie botvieren op een boksbal. Misschien lukt het je daarna om met iets meer rust naar de situatie die je zo boos maakte te kijken. En dan de vraag: wat heb je verder nodig om te verzachten? Werkt een warme douche? Of een bos mooie bloemen? Go for it! Gun jezelf de tijd om langzaam terug te keren naar de praktijk van alledag. Dat wil niet zeggen dat je pijn er niet meer mag zijn, je mag haar blijven voelen, maar je laat haar niet je dag regeren. Tegelijkertijd is dit ook niet het moment om hele geniale dingen van jezelf te verwachten. Terugveren van intense emoties gaat nu eenmaal stap voor stap.

Ali B had het onlangs bij Eva Jinek over “momentum push-ups”. Hij had voor zichzelf besloten push-ups te doen op een moment dat hij de zin voelde om dit te doen in plaats van zin te maken tijdens een vooraf geplande sportles. Zo ging hij, naar eigen zeggen, steeds vaker de lol van sporten inzien en werd trainen een eitje. De essentie van zijn aanpak: volg je gevoel, zonder jezelf te pushen en ongeacht wat een ander daarvan vindt. Mooi toch?

Voor fijne emoties geldt precies hetzelfde. Ook die mag je voelen en de ruimte geven. Lekker door je kamer dansen als je een succes hebt geboekt. Iets vieren met een luxe koffie of een goed glas wijn. En dan de vraag: wat wil ik het liefst met deze positieve energie doen? Kies eens voor project B in plaats van A als dat op dit moment beter voelt of beter bij je stemming past. Heel vaak ontstaan dan de mooiste dingen! En dat is dan weer koren op de molen van de Wet van Aantrekkingskracht: een succeservaring maakt nog meer positieve gevoelens en gedachten los en dat brengt jou nog dichter bij de staat van zijn waarin al het goede op je pad komt. Maar: geniet met mate. Niemand kan eindeloos in flow zijn. En geloof me: je wilt niet al je verlangens en doelen in één keer realiseren. En dat hoeft ook niet. Een heerlijk ijsje schrok je toch ook niet in 1 hap weg?

De kracht van gedachten

Ieder van ons heeft zo zijn beperkende gedachten. „Dat lukt me nooit!” “Dat kan een ander veel beter!” “Het moet perfect.” Eén van de wetten van aantrekkingskracht is: gedachten zijn krachten. Oftewel: wat je denkt zal zich manifesteren. Het leven blijft je aanreiken wat jij uitzendt. En dus is het wel degelijk de moeite waard om je bewust te worden van jouw beperkende gedachten. De grote misvatting: dat je elke beperkende gedachte moet wegdrukken of inslikken. Nope. Dat is een gevecht zonder einde. En bovenal een gevecht met jezelf. Wat werkt wel? Je beperkende gedachten leren kennen en ze voorbij laten drijven, als wolkjes. Je er niet mee identificeren. En: ze zien als signaalgevers. Vaak steken dit soort gedachten de kop op als er een emotie niet gehoord wordt. Eigenlijk zijn ze dus hartstikke nuttig!

“Het gevecht met jezelf win je nooit!” – ACT

 

Emoties en gedachten er laten zijn is niet alles. Het maakt ruimte voor rust en ontspanning, maar daarmee ben je er niet. Die ruimte mag je bewust invullen. Helaas is het zo dat we van nature gemakkelijker negatief dan positief denken en dus is het trainen van een positieve mindset wel degelijk zinvol. Sterker nog: met positieve gedachten kun je positieve emoties opwekken! Stel je voor: je bent nerveus voor een presentatie. In voorbereiding op de voordracht doorvoel je die spanning en daarmee wordt het ietsje rustiger. Helemaal weg gaat ze echter niet. En dat is okay, ze houdt je ook scherp. Toch kunnen positieve gedachten dan helpen om je een extra zetje in de goede richting te geven. Bijvoorbeeld: “Wat heb ik allemaal in mijn mars om dit tot een goed eind te brengen?” “Je publiek komt luisteren omdat ze vertrouwen in je hebben, dat mag jij ook in jezelf hebben”. “Hoe mooi is het om je kennis te mogen delen?”.

Merk je dat deze positieve gedachten niet aanslaan? Dan begrijp je waarom een positieve mindset geen puur rationeel iets is. Voor een duurzaam gevoel van tevredenheid is het nodig dat je ratio en je emoties “samenwerken”. Dat je niet alleen je bewuste brein, maar ook je onderbewustzijn, dat 95% van je systeem uitmaakt, benut. Als positieve gedachten niet echt doordringen, weet je dus wat je te doen staat: luisteren naar wat je emoties je vertellen. Misschien is er een gevoel dat nog niet voldoende gehoord is. Misschien is er een positieve gedachte die beter beantwoordt aan je huidige behoefte. “Wanneer je systeem stopt met terugschreeuwen naar positieve gedachten, treedt echte verandering op”, zo zegt Joe Dispenza, internationaal neurowetenschapper. Het goede nieuws: er is altijd een gedachte die fijner voelt dan een beperkende overtuiging en je lichaam geeft wel aan welke gedachte dat is. Begin klein en beweeg stap voor stap naar een staat van zijn waarin creativiteit, openheid en de energie om je doelen te realiseren alle ruimte kunnen krijgen!

Foto: Daniel Angele.