Je kent ze vast: succesverhalen op social media, filters die profielfoto’s sieren, commercials die ideale levens schetsen. Eigenlijk weet je dat het te mooi is om waar te zijn. Toch betrap ik mezelf er op, dat ze soms iets met me doen. Of dat nu betekent dat ik me laat verleiden tot de aankoop van de zoveelste nagellak, of een lichte vorm van jaloezie voel bij het zien van een prachtige vakantiefoto. Met iets meer afstand, kom ik toch steeds tot de conclusie dat het vluchtig is. Dat het gevoel dat het oproept snel weer gaat liggen. Dat één foto of filmpje niets zegt over wat er zich achter dat plaatje afspeelt. Ik blijf dus geloven in echtheid. Voor mensen én voor merken. Een vakantie-ervaring in Kroatië sterkt me in deze gedachte…

Eerlijkheid duurt het langst

Het is juli 2019 als ik samen met een vriendin op het eiland Cres, de baai van Lubenice bezoek. De baai is bekend om een grot, die geroemd wordt in allerlei reisgidsen. De gemiddelde toerist waagt zich niet aan de uitdagende wandeltocht vanuit het dorp naar beneden de baai in, maar laat zich per boot naar het strandje varen. Als wij na een uur klauteren op het kiezelstrand van Lubenice zitten, arriveert ook een boot, de “Explorer” genaamd. Direct nadat alle inzittenden van boord zijn, roept een gids op tot een zwemtocht naar de grot waar het allemaal om draait. Terwijl de helft van het reisgezelschap verveeld op de witte keien blijft zitten, zwemt een klein clubje met hem mee.

Onder de achterblijvers is ook een gezin van vijf: vader, moeder, twee zonen en een dochter. Dochter valt op. Ze draagt een veel te kleine bikini in luipaardprint met bijpassende haarband. Haar nagels zijn strak gemanicuurd, haar witblonde haren glad gestyled en haar benen egaal gebruind. Voor ons ontvouwt zich al snel een ware fotoshoot. Eerst een paar foto’s staand. Buik in, het ene been ietsje schuin voor het andere en één arm gebogen achter het hoofd. Door naar de zittende pose: rug naar de camera, blik op zee. Er komt geen einde aan. Dochterlief wordt vanuit alle mogelijke hoeken vastgelegd. Alles voor de mooiste vakantiefoto’s. Wat zal ze stralen op Instagram! In het echt niet helaas… Na nog heel wat kiekjes, ploft het vijftal chagrijnig neer op een veel te kleine handdoek. Een zak chips wordt opengetrokken.

Het effect van “fake”-stories is vluchtig.

 

Ik realiseer me heel goed dat ook ik vaak in de weer ben met profielfoto’s, social media updates, etc. Ik ben van huis uit marketeer notabene! En toch verhelderen situaties als deze in Kroatië, voor mij mijn kijk op marketing én op het leven in het algemeen. Duurzaam geluk en succes behaal je niet met behulp van gelikte plaatjes en “fake”-stories. Mijn devies: laat zien wie je echt bent!

Echtheid = energie

Ga eens bij jezelf na wanneer je voor het laatst een compliment kreeg. Kwam het binnen? Had je het gevoel dat degene die jou complimenteerde het meende? Als het antwoord op die laatste vraag “ja” is, is de kans groot dat het compliment écht iets met je deed. Je hebt de positieve intentie van de ander gevoeld. Je kunt je vast ook voorstellen dat het effect van een geforceerd compliment heel anders zou zijn geweest. Echtheid helpt dus om dat wat je zegt en doet kracht bij te zetten. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor complimenten. Je herkent het vast ook dat iemand die lekker in zijn vel zit, dit uitstraalt. Grote kans dat diegene op zo’n moment heel dicht bij zichzelf staat. De energie van echtheid!

Iets zijn wat je niet werkelijk bent, kost juist energie. Denk maar eens aan alle keren dat je graag ergens bij wilde horen of moeite deed om jezelf krachtiger te presenteren dan je je voelde. Natuurlijk zijn er situaties waarin je je als mens graag van je beste kant laat zien en daar is helemaal niks mis mee. Extra je best doen in een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld. En toch… Wat nu als het je een baan oplevert? Dan ga je misschien dag in, dag uit op je tenen lopen om het initieel gecreëerde beeld in stand te houden. En geloof maar dat dat uitput! Echtheid helpt je dus ook energie sparen.

Echte merken

Dat een gemaakt beeld in stand houden energie kost, geldt ook voor merken. Stel je voor dat een producent van babyproducten claimt de verzorging van jouw kwetsbare kindje heel belangrijk te vinden en tóch een lotion op de markt brengt die chemische kleur- en parfumstoffen bevat. Een onnatuurlijke fit, die je als consument feilloos aanvoelt. De producent zal enorme overtuigingskracht nodig hebben om jou alsnog voor dit product te paaien. Bijvoorbeeld door te investeren in prijsaanbiedingen, of extra tv-reclame. Op de korte termijn zal dit misschien het beoogde verkoopeffect hebben, maar wat gebeurt er op de lange termijn? De producent geeft gemengde signalen af en dat doet iets met het vertrouwen van de klant. Dit vertrouwen opnieuw winnen kan soms jaren duren. En dat terwijl trouw blijven aan een merkbelofte die je werkelijk aan het hart gaat, als het goed is weinig moeite kost. Ook als merk kun je door echtheid dus veel energie sparen!

Het positieve effect van echtheid wil ik ook voor merken en marketing niet onbelicht laten. Net als dat iemand die lekker in zijn vel zit een aantrekkelijke uitstraling heeft, wordt ook een merk aantrekkelijker als het in zijn kracht staat. Daarbij: met een goede reclame-uiting en een product dat klopt, zet je een merkbelofte kracht bij. Want als ze aansluiten bij je merkwaarden, bevestig je het beeld dat je klanten al van je hadden. Zo bouw je, met elke stap die je zet, aan een ijzersterk merk en aan duurzaam vertrouwen van je doelgroep. Veel krachtiger dan een gelikte reclamefoto toch?